For beboere

Ofte stilte spørsmål

  • Faktura sendes til deg med den første mulige metoden av de følgende:

    1) eFaktura til nettbank

    2) Digipost

    3) E-post (kan havne i søppelpost)

    4) Papirfaktura

    Merk: Dersom dere er flere eiere, kan din medeier ha mottatt fakturaen. 

    Ta kontakt med oss per e-post for å få tilsendt fakturakopi og/eller endre fakturamottaker. 

  • Alternativ A) Opprett AvtaleGiro direkte i din nettbank og fyll inn opplysninger om borettslagets kontonummer og KID på en av fakturaene du har mottatt fra Solibo.

    Alternativ B) Ta med deg din faktura til banken, og de vil opprette AvtaleGiro for deg. 

    For å få fakturakopi med AvtaleGiro, må du ha bestilt AvtaleGiro med eFaktura.

    I din nettbank kan du aktivere at du ønsker å motta eFaktura fra de leverandørene som tilbyr det. Da vil vårt system kunne sende deg eFaktura.

    Kontakt din bank ved spørsmål om aktivering av AvtaleGiro eller eFaktura.

  • Purring sendes automatisk dersom vi ikke har mottatt eller registrert betaling for kravet. Dette kan for eksempel gjelde når betaling er foretatt uten KID, eller ved betaling til selskapets tidligere bankkonto rundt overgang til Solibo. 

    Send oss kvittering av betaling på e-post, så vil vi se på saken.

  • Vi vil sende ut informasjon til alle beboere når oppstartsdato for fakturering nærmer seg.

    I overgangsfasen kan første faktura fra oss komme litt senere enn du er vant til.

  • Dette avhenger av ditt boligselskap.

    Se selskapets hjemmeside eller kontakt styret ditt.

    Avregningen vil vises på din faktura fra oss når det forekommer.

  • Dette varierer fra selskap til selskap. Se boligselskapets egen hjemmeside, kontakt styret ditt, se i årsmøtepapirer eller eventuelt salgsoppgaven om du nylig har kjøpt boligen din.

    Din månedlige faktura fra oss inneholder også informasjon om hva du betaler til ditt boligselskap.

  • Utelatt betaling av felleskostnader er å anse som betalingsmislighold, og blir purret på og krevd inn i henhold til gjeldende rutiner. Utelatt betaling vil i ytterste konsekvens kunne resultere i salgspålegg av boligen.

  • Etter overtakelse vil vi motta eierskifte på boligen fra megler. Når denne er registrert vil du motta faktura månedlig på felleskostnadene av oss.

    Er overtakelse den 1. i måneden, vil du få egen faktura tilsendt for hele den måneden og tidligere eiers fakturerte faktura vil bli kreditert.

    Er overtakelse en annen dag enn den 1. i måneden, blir du og tidligere eier enig ved overtakelse om fordeling av kostnader. F.eks. på antall dager du er ny eier i inneværende måned. Megler kan bistå med dette.

  • Dersom overtakelsen er den 1. i måneden, skal du ikke betale faktura for denne måneden. Din mottatte faktura vil krediteres, og ny eier får tilsendt egen faktura for den måneden.

    Faller overtakelsen på annen dato enn den 1., må du betale tilsendt faktura for hele måneden. Ved overtakelse blir du og ny eier enig om felleskostnadene for inneværende måned.

    Normal praksis er at man deler felleskostnadene på antall dager, og ny eier overfører beløpet til gammel eier, kalkulert med hvor mange dager som er igjen i måneden etter overtakelse.

    Benyttet du megler ved salg av boligen, kan de være behjelpelige med dette spørsmålet.

  • IN-lån, eller individuell nedbetaling av fellesgjeld, er en ordning i borettslag og sameier som lar deg som andelseier betale ned din del av fellesgjelden individuelt, i stedet for å følge borettslagets/sameiets vanlige nedbetalingsplan. Dette gir deg fleksibilitet til å redusere felleskostnadene dine ved å betale ned din andel raskere, og du kan også velge å nedbetale hele eller deler av fellesgjelden din.

    Borettslagets/sameiets hjemmeside har ofte mer informasjon om dette og eventuelle periodiske frister for dette. 

    Ta kontakt med oss per e-post dersom ditt boligselskap har IN-ordning og du ønsker å innfri din fellesgjeld.

  • Styret ditt kan besvare spørsmål rundt vedtekter, ordensregler, parkering, vedlikehold, naboforhold, forslag til generalforsamling, rehabiliteringsprosjekter, skader/feil på boligen din, ønske om å endre noe ved din bolig, m.mer.

    Kontakt styret via boligselskapets egen hjemmeside, eller oppsøk kontaktinformasjon der du bor.

    Solibo kan besvare spørsmål knyttet til faktura, eierforhold og nedbetaling av fellesgjeld, m.mer. Se kontaktinfo til Solibo lenger ned.

Har du spørsmål om faktura eller purringer, så oppfordrer vi til å kontakte oss per e-post til kundeservice@solibo.no. Ved behov er det også mulig å ta kontakt per telefon på 21 08 05 25.

Er du eiendomsmegler eller eier og skal selge en bolig i et av boligselskapene som Solibo er forretningsfører for? Ta kontakt på meglerkontakt@solibo.no

Kontakt oss.