Solibo reddet borettslaget fra konkurs

Nysæterstølen Burettslag hadde totalt over 1,5 millioner kroner i felleskostnader som ikke var innbetalt fra andelseierne når Solibo kom på banen. De månedlige felleskostnadene for hver enkelt leilighet var så høye som 7 800 kroner.

Hva det tidligere styret har foretatt seg som har ført til at borettslaget har havnet i et slikt økonomisk uføre ønsker ikke Kenneth Gustavsen, styreleder i borettslaget, å gå inn på, men han forteller at situasjonen var ganske håpløs når han kom inn i styret.

Borettslaget slet med å få innbetalt felleskostnader fra enkelte eiere. Det førte til at borettslaget ikke fikk inn de pengene de trengte for å betale regninger, og konsekvensen av det var at borettslaget måtte ta inn mer penger fra de som betalte felleskostnadene sine. Når felleskostnadene ble høyere, ble det også flere som fikk utfordringer med å betale.

“Det hele ble en negativ spiral som førte til at økonomien bare ble verre og verre”, sier Kenneth.

Fikk ikke bli kunde av det lokale boligbyggelaget

Hva med forretningsføreren dere hadde, hvorfor sørget ikke de for en trygg forvaltning av økonomien deres?

“På den tiden hadde vi ikke en forretningsfører, men brukte et regnskapskontor. De var ikke spesialisert på innkreving av felleskostnader i borettslag, og jeg ser jo i ettertid at det hele hadde vært unngått om vi hadde hatt et samarbeid med en proffere aktør”.

For å få hjelp med situasjonen forsøkte styret faktisk å bli kunde av det lokale boligbyggelaget, som er spesialisert på forvaltning av sameier og borettslag. De fikk et tilbud på forretningsførsel som de aksepterte, men etter at boligbyggelaget fikk se den økonomiske tilstanden til borettslaget fikk pipa en annen lyd. Plutselig fikk ikke borettslaget bli kunde likevel. Boligbyggelaget ville ikke ta på seg et oppdrag for en kunde med så dårlig økonomi.

“Solibo derimot tok oppdraget uten å blunke”, sier Kenneth fornøyd.

“Selvfølgelig må det være slik at de kundene som har størst behov for bistand av en profesjonell part får vår hjelp”, sier Magnus Babsvik, daglig leder i Solibo AS. Magnus forteller videre at de ved flere anledninger har tatt på seg opprydningsoppdrag der andre enten ikke har vært villig til å fortsette oppdraget, eller ikke har klart å hjelpe borettslaget i den grad det har vært behov for.

Solibo gikk strukturert til verks for å rydde opp

Når Solibo tok på seg oppdraget for Nysæterstølen Burettslag startet de med å legge en plan for hvordan man skulle få borettslaget på rett kjøl. Det ble identifisert at den største utfordringen var de utestående restansene (ubetalte felleskostnader). Å gjøre en innsats for å få krevd inn disse ville gi en dobbel effekt; man ville få inn penger som borettslaget sårt trengte til å betale forfalte regninger, og en betydelig bedring her ville også gi bedre muligheter for å få gjort noe med borettslagets dyre gjeld.

“Etter å ha tatt på oss oppdraget og satt oss inn i situasjonen til Nysæterstølen Burettslag så vi fort at det største potensialet på kostnadssiden lå i å få reforhandlet rentevilkårene for lånet til borettslaget”, sier Martin, Nysæterstølen Burettslags forvaltningskonsulent i Solibo. Martin forteller videre at borettslaget hadde en så dårlig økonomi at ingen bank ville gi tilbud om lån, og den lokale sparebanken hvor borettslaget hadde lånet sitt mente at de på grunn av den dårlige økonomien ikke kunne forsvare å sette ned renten. På tiden Solibo kom inn i bildet hadde andre borettslag Solibo forvaltet en rente på rundt 2 %, mens Nysæterstølens rente var 5,50 %.

Etter å ha ryddet opp i restansene bistod Solibo med å reforhandle lånet. Resultatet var en kostnadsreduksjon på 480 000 kroner i året. For et borettslag på 16 andeler er dette et betydelig beløp, hele 30 000 kroner pr bolig i lavere årlige kostnader.

Nå fortsetter Kenneth gjerne jobben som styreleder

I dag er situasjonen i borettslaget en helt annen. Mens felleskostnadene var 7 800 kroner i måneden for et par år siden, er de i dag 2 835 kroner. Borettslaget har i tillegg en likviditetsbuffer, og går i overskudd slik at de har råd til å gjøre løpende vedlikehold.

“Jeg er utrolig takknemlig for den jobben Solibo har gjort, og tør ikke tenke på hvordan det hadde gått med borettslaget om det ikke hadde vært for dem”, sier Kenneth.

Nå har han motivasjon til å fortsette som styreleder, og ser mer lyst på tilværelsen.

Forrige
Forrige

Solibo lanserer ansattaksjonærprogram

Neste
Neste

Solibos årlige kick-off på Gran Canaria